Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 30 Next Page
Page Background

14

Grafiek 6: Hoe interessant vindt u elk van onderstaande mogelijkheden op

basis van de verwerking van uw persoonlijke gegevens?

WAT VERWACHT DE CONSUMENT IN HET DIGITALE TIJDPERK?

25

15

16

29

24

20

38

51

53

8

10

11

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Reclame of promoties aangepast aan uw profiel

(vb. Een folder met enkel producten die u

waarschijnlijk interesseren)

Productaanbod of dienstverlening aangepast

aan uw profiel

Een prijs tarief aangepast aan uw profiel

Vind ik helemaal niet interessant

Vind ik eerder niet interessant

Vind ik eerder interessant

Vind ik zeer interessant

De deelnemers aan de enquête konden ook vermelden of ze geïnteresseerd

waren in specifieke voordelen waarvoor het gebruik van persoonsgegevens

vereist was. Ze konden hierbij telkens aanstippen dat ze geen van de voordelen

wensten (en dus geen toestemming gaven voor het gebruik van de gegevens).

Elke respondent kreeg een 10-tal keuzes voorgelegd. In 80% van de gevallen

werd gekozen voor het voordeel.

Mensen blijken dus pragmatisch te handelen wanneer hun gevraagd wordt

om toestemming te verlenen voor het gebruik van hun persoonsgegevens.

Een persoon die expliciet aangeeft gegevensverwerking als een slechte

zaak te beschouwen, kan, afhankelijk van het voordeel, toch bewust

gegevensverwerking door zijn bank toelaten

.

1.5.

Financiële informatie is gevoelige informatie voor de Belgische

consument

Alles wat financiële informatie betreft - bijvoorbeeld het saldo van de

zichtrekening, het rekeningnummer, het inkomen, … - wordt door de meeste

Belgen beschouwd als

gevoelig tot heel gevoelig

.

Het saldo van de bankrekening blijkt hét onderwerp te zijn waarover Belgen

niet gemakkelijk informatie delen

. Amper 4% van de respondenten beschouwt

die informatie als (eerder) niet gevoelig. We stellen ook vast dat locatiegegevens,

bvb. via de GSM of smartphone, door de meesten als gevoelige informatie

worden beschouwd.

Informatie zoals beroep of hobby’s wordt als minder gevoelig beschouwd.