Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 30 Next Page
Page Background

5

zij met nooit geziene snelheid en diepgang kunnen verwerken en analyseren, en

vertonen steeds meer belangstelling voor financiële gegevens (“Big data”).

Mensen stellen zich vandaag terecht heel wat vragen over het gebruik en

de verwerking van persoonsgegevens door banken. Banken verwerken

persoonsgegevens echter niet zomaar of uitsluitend voor hun eigen belang. De

verwerking van persoonsgegevens biedt ook voordelen voor de klant. We lichten

enkele van deze voordelen toe in

hoofdstuk 2

. Deze verwerking kan o.a. bijdragen

tot een betere dienstverlening, helpen om klanten te beschermen tegen fraude,

klanten helpen om hun financiële situatie beter te begrijpen en te plannen, maar

ook een uitzicht bieden op een meer gepersonaliseerd dienstenaanbod voor de

klant.

Nieuwe technologische ontwikkelingen waarop de digitalisering van financiële

diensten steunt, bieden nieuwe mogelijkheden. Nieuwe mogelijkheden die

de sector en de klant niet mogen laten voorbijgaan. Ook in het belang van de

maatschappij. Want net zoals de High Level Expertengroep, die de minister van

Financiën in het leven heeft geroepen om te beraadslagen over de toekomst

van de Belgische financiële sector (zie kader), is de banksector inderdaad ervan

overtuigd dat deze nieuwe mogelijkheden de maatschappij in haar geheel ten

goede zullen komen.

De High Level Expertengroep, die de minister van Financiën heeft aangesteld

om zich te beraadslagen over de toekomst van de Belgische financiële sector,

heeft gewezen op de kansen die een verstandige gegevensverwerking

en -analyse (“big data”) kunnen bieden voor banken, hun klanten en de

samenleving. In haar achtste aanbeveling “Digitalisering van de financiële

diensten en bevordering van de groei van FinTech” zegt de expertengroep

het volgende:

“(….) De financiële sector zou meer gebruik kunnen maken van digitale

input zoals Big Data om een beter inzicht te verkrijgen in de behoeften van

de klanten en nieuwe vormen van dienstenverlening en zakenprojecten te

ontwikkelen (...)

Persoonlijke levenssfeer en Big Data

Waar nodig zouden de nationale wetten inzake de bescherming van gegevens

en de persoonlijke levenssfeer moeten worden aangepast met het oog op Big

Data input die de klant en de samenleving in haar geheel ten goede komt,

zoals de klantenbehoeften, een betere risicoanalyse en de opsporing van

frauduleuze praktijken. Proactieve Europese regelgeving zonder ‘goldplating’

is wenselijk.”