MiFID_II_NL
19 MiFID II wil ervoor zorgen dat de klant nog beter dan vroeger begrijpt welke kosten hij betaalt voor de aankoop van een product of dienst. Daar- ommoeten alle kosten die verband houden met de verlening van beleg- gingsdiensten en met beleggingsinstrumenten worden samengevoegd. Op die manier ziet de klant welke impact die kosten hebben op het ren- dement van zijn investering. De financiële instellingmoet dat samengevoegd geheel uitdrukken in één bedrag (zowel in contanten als in de vorm van een percentage). Dit zal overzichtelijk worden weergegeven in een illustratie (bv. grafiek) met bij- horende toelichting. Meer transparantie over kosten. Wat houdt dat in? In België moet het personeel bij de financiële instellingen al aan uitge- breide opleidingsvereisten voldoen. Zij moeten opleiding volgen over beleggingsproducten en beleggingsdiensten enworden daarop getest via opleidingsprogramma’s die werden goedgekeurd door de FSMA (Autori- teit voor Financiële Diensten en Markten). Op dit vlak verandert MiFID II niet zoveel voor de Belgische markt. Werknemers die in contact komen met klanten zullen voortaan wel nog beter de essentiële kenmerken van de aangeboden producten moeten kennen, begrijpen en toelichten aan de klant (bv. of het product kapitaalbescherming biedt, wat de fiscale be- handeling is van de opbrengsten, wat er gebeurt als de rente schommelt, wat gepaste beleggingstermijn is, …). Meer vorming en opleiding voor het personeel. Is dat nodig?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3Njg=