PSD2-NL
10 11 Onder PSD II wordt het principe van sterke klantauthentificatie ( Strong Customer Authentification , SCA) ingevoerd wanneer u: • uw betaalrekeningen online consulteert; • een elektronische betaling initieert. Een sterke klantauthenticatie houdt in dat u zich moet identificeren via twee van de volgende elementen : 1. iets dat u weet , zoals een wachtwoord of pincode; 2. iets dat u heeft , zoals een betaalkaart of smartphone; 3. iets dat eigen is aan u, zoals een vingerafdruk. In België past de banksector de sterke klantauthenticatie al sinds jaren toe voor internetbetalingen. De invoering van sterke klantauthentificatie VRIJSTELLINGEN VOOR HET TOEPASSEN VAN STERKE KLANTAUTHENTIFICATIE In principe moet een sterke klantauthenticatie elke keer uitgevoerd worden in bovenvermelde situaties. Er zijn echter ook vrijstellingen. Daarbij wordt gekeken naar het risico, de waarde van de verrichting en het kanaal dat wordt gebruikt voor de betaling. Voor volgende verrichtingen kan het mogelijk zijn dat u geen sterke klantauthenticatie moet gebruiken: • contactloze betalingen • betalingen aan parkeer- en tolautomaten • betalingen aan vertrouwde begunstigden of aan eigen rekenin- gen binnen dezelfde bank
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3Njg=