Background Image
Previous Page  39 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 48 Next Page
Page Background

39

39

DRAAG MET ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING BIJ TOT

EEN E-COMMERCEVRIENDELIJK KLIMAAT

Omschrijving wettelijke hindernis

Relevante wettelijke

bepalingen

Voorstel van mogelijke oplossing

1.

Zorg ervoor dat informatie omtrent

vertegenwoordigingsbevoegdheid en

aandeelhouderschap binnen

rechtspersonen gemakkelijker

toegankelijk is.

In haar commerciële relatie met een

vennootschap, dient de bank na te

gaan wie die vennootschap wettelijk

kan vertegenwoordigen bij het

uitvoeren van volgende

verrichtingen:

o

Contracten

o

Kredietbrieven

o

Verlenen van volmachten

o

Daarbij volstaat het niet om de namen

van de bestuurders te kennen. Ook hun

bevoegdheden (mogen ze alleen

tekenen of 2 aan 2,…) dienen te worden

nagekeken. In principe dienen de

oprichtingsakte en alle latere publicaties

van de onderneming in het Belgisch

Staatsblad te worden opgezocht. Op dit

ogenblik gebeurt dit binnen de banken

via eenmanueel proces. Dit is echter

heel omslachtig en tijdrovend. Daarom

is een efficiënter systeem nodig.

Zo ook is er geen centraal

toegankelijk register van de

belangrijke aandeelhouders van een

vennootschap. Ondernemingen

onderworpen aan de anti-witwaswet

moeten deze informatie nochtans

opvragen in het kader van hun

klantenidentificatieverplichtingen.

Art.III, 15

Wetboek van

Economisch Recht

Een oplossing daarvoor vereist dat

een databank wordt opgezet die

voor alle ondernemingen de

jongste stand van zaken weergeeft

m.b.t. hun vertegenwoordigers en

de bevoegdheden van die

vertegenwoordigers.

Ook informatie omtrent de

uiteindelijk begunstigden van een

vennootschap zou toegankelijk

moeten zijn via de KBO, minstens

voor ondernemingen

onderworpen aan de anti-

witwaswet. Bij voorkeur wordt

een Europees register van

uiteindelijke begunstigden

aangelegd.

De

Kruispuntbank van

Ondernemingen (KBO)

is de

logische plaats om dat te

organiseren.