39
39
DRAAG MET ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING BIJ TOT
EEN E-COMMERCEVRIENDELIJK KLIMAAT
Omschrijving wettelijke hindernis
Relevante wettelijke
bepalingen
Voorstel van mogelijke oplossing
1.
Zorg ervoor dat informatie omtrent
vertegenwoordigingsbevoegdheid en
aandeelhouderschap binnen
rechtspersonen gemakkelijker
toegankelijk is.
In haar commerciële relatie met een
vennootschap, dient de bank na te
gaan wie die vennootschap wettelijk
kan vertegenwoordigen bij het
uitvoeren van volgende
verrichtingen:
o
Contracten
o
Kredietbrieven
o
Verlenen van volmachten
o
…
Daarbij volstaat het niet om de namen
van de bestuurders te kennen. Ook hun
bevoegdheden (mogen ze alleen
tekenen of 2 aan 2,…) dienen te worden
nagekeken. In principe dienen de
oprichtingsakte en alle latere publicaties
van de onderneming in het Belgisch
Staatsblad te worden opgezocht. Op dit
ogenblik gebeurt dit binnen de banken
via eenmanueel proces. Dit is echter
heel omslachtig en tijdrovend. Daarom
is een efficiënter systeem nodig.
Zo ook is er geen centraal
toegankelijk register van de
belangrijke aandeelhouders van een
vennootschap. Ondernemingen
onderworpen aan de anti-witwaswet
moeten deze informatie nochtans
opvragen in het kader van hun
klantenidentificatieverplichtingen.
Art.III, 15
Wetboek van
Economisch Recht
Een oplossing daarvoor vereist dat
een databank wordt opgezet die
voor alle ondernemingen de
jongste stand van zaken weergeeft
m.b.t. hun vertegenwoordigers en
de bevoegdheden van die
vertegenwoordigers.
Ook informatie omtrent de
uiteindelijk begunstigden van een
vennootschap zou toegankelijk
moeten zijn via de KBO, minstens
voor ondernemingen
onderworpen aan de anti-
witwaswet. Bij voorkeur wordt
een Europees register van
uiteindelijke begunstigden
aangelegd.
De
Kruispuntbank van
Ondernemingen (KBO)
is de
logische plaats om dat te
organiseren.