24
WAT MAG U VAN UW BANK VERWACHTEN OP HET VLAK VAN DE BESCHERMING VAN
Het spreekt voor zich dat de opkomst van het digitaal bankieren de context voor
de verwerking van persoonsgegevens bij financiële dienstverlening grondig heeft
veranderd. Ook banken zullen de komende jaren samen met hun klanten moeten
uitmaken hoe zij de verwachtingen van de klant op vlak van digitaal bankieren
enerzijds en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer anderzijds optimaal
op elkaar kunnen afstemmen.
De sector blijft er alvast van overtuigd dat een correcte omgang met
persoonsgegevens ook bij het digitaal bankieren een sleutelelement zal blijven
van een goede bankrelatie. Een dergelijke relatie steunt op vertrouwen. Dat
betekent dat uw bank uw persoonsgegevens moet verwerken op een discrete,
transparante en veilige manier. Reeds in 1998 heeft de Belgische financiële
sector in zijn Gedragscode ‘Goede Bankrelatie’ uitdrukkelijk de wijze waarop de
bank omspringt met uw persoonsgegevens, aangemerkt als een van de zeven
pijlers van een goede bankrelatie.
De sector heeft dus een traditie en een reputatie in eer te houden in dat opzicht.
Wat betekent dit in de praktijk?
Mag mijn bank mijn persoonsgegevens onbeperkt opslaan en gebruiken?
Neen. Uw bank moet kunnen aantonen voor welke doeleinden zij uw
persoonsgegevens gebruikt. Die doeleinden moeten verantwoord zijn en uw
bank mag ook niet meer persoonsgegevens verwerken dan nodig is om dat doel
te bereiken. Uw bank mag die persoonsgegevens ook niet langer bijhouden
dan nodig. Dit alles wordt geregeld door de wet tot de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer t.o.v. de verwerking van persoonsgegevens en in de
toekomst ook een nieuwe Europese Privacyverordening. De Commissie voor de
Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer ziet daarop toe.
Wanneer mag mijn bank mijn persoonsgegevens verwerken?
Uw bank mag uw persoonsgegevens verwerken indien aan minstens één van de
volgende voorwaarden is voldaan:
• u heeft daartoe uw toestemming verleend;
• de verwerking is nodig om te voldoen aan een wettelijke verplichting:
ο
ο
zo is de bank bijvoorbeeld verplicht om u te identificeren aan de hand
van uw identiteitskaart;
ο
ο
zo ook moet uw bank uw identiteit, rekeningnummer(s) en contracten
meedelen aan het Centraal Aanspreekpunt bij de Nationale Bank van
België.
Wat mag u van uw bank verwachten op het vlak van de bescherming
van uw persoonsgegevens in het tijdperk van digitaal bankieren
?