Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 30 Next Page
Page Background

24

WAT MAG U VAN UW BANK VERWACHTEN OP HET VLAK VAN DE BESCHERMING VAN

Het spreekt voor zich dat de opkomst van het digitaal bankieren de context voor

de verwerking van persoonsgegevens bij financiële dienstverlening grondig heeft

veranderd. Ook banken zullen de komende jaren samen met hun klanten moeten

uitmaken hoe zij de verwachtingen van de klant op vlak van digitaal bankieren

enerzijds en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer anderzijds optimaal

op elkaar kunnen afstemmen.

De sector blijft er alvast van overtuigd dat een correcte omgang met

persoonsgegevens ook bij het digitaal bankieren een sleutelelement zal blijven

van een goede bankrelatie. Een dergelijke relatie steunt op vertrouwen. Dat

betekent dat uw bank uw persoonsgegevens moet verwerken op een discrete,

transparante en veilige manier. Reeds in 1998 heeft de Belgische financiële

sector in zijn Gedragscode ‘Goede Bankrelatie’ uitdrukkelijk de wijze waarop de

bank omspringt met uw persoonsgegevens, aangemerkt als een van de zeven

pijlers van een goede bankrelatie.

De sector heeft dus een traditie en een reputatie in eer te houden in dat opzicht.

Wat betekent dit in de praktijk?

Mag mijn bank mijn persoonsgegevens onbeperkt opslaan en gebruiken?

Neen. Uw bank moet kunnen aantonen voor welke doeleinden zij uw

persoonsgegevens gebruikt. Die doeleinden moeten verantwoord zijn en uw

bank mag ook niet meer persoonsgegevens verwerken dan nodig is om dat doel

te bereiken. Uw bank mag die persoonsgegevens ook niet langer bijhouden

dan nodig. Dit alles wordt geregeld door de wet tot de bescherming van de

persoonlijke levenssfeer t.o.v. de verwerking van persoonsgegevens en in de

toekomst ook een nieuwe Europese Privacyverordening. De Commissie voor de

Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer ziet daarop toe.

Wanneer mag mijn bank mijn persoonsgegevens verwerken?

Uw bank mag uw persoonsgegevens verwerken indien aan minstens één van de

volgende voorwaarden is voldaan:

• u heeft daartoe uw toestemming verleend;

• de verwerking is nodig om te voldoen aan een wettelijke verplichting:

ο

ο

zo is de bank bijvoorbeeld verplicht om u te identificeren aan de hand

van uw identiteitskaart;

ο

ο

zo ook moet uw bank uw identiteit, rekeningnummer(s) en contracten

meedelen aan het Centraal Aanspreekpunt bij de Nationale Bank van

België.

Wat mag u van uw bank verwachten op het vlak van de bescherming

van uw persoonsgegevens in het tijdperk van digitaal bankieren

?