20
WAT KAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS DOOR DE BANK BETEKENEN VOOR DE KLANT?
Klanten stellen zich vandaag nog heel wat vragen over het gebruik en
de verwerking van persoonsgegevens door banken. Banken verwerken
persoonsgegevens echter niet zomaar of uitsluitend voor hun eigen belang.
De verwerking van persoonsgegevens biedt ook voordelen voor de klant. Ze kan
bijdragen tot een betere dienstverlening, helpen om klanten te beschermen
tegen fraude, klanten helpen om hun financiële situatie beter te begrijpen
en te plannen, maar ook uitzicht bieden op een meer gepersonaliseerd
dienstenaanbod voor klanten. Dergelijke verwerking van persoonsgegevens
vindt vanzelfsprekend plaats conform de wettelijke regels en met toestemming
van de klant in de gevallen waarin de wet dat zou vereisen.
2.1.
Efficiëntere dienstverlening
• De verwerking van persoonsgegevens door de bank kan tijdwinst voor de
klant meebrengen: als de bank het (risico)profiel van de klant al kent, kan
ze adviseren welk krediet of welke belegging voor hem/haar het meest is
aangewezen.
ο
ο
Jef is al jarenlang klant bij zijn bank. Hij wil nu een renovatiekrediet
aangaan. Dankzij gegevensverwerking kan de bank automatisch
de identiteit van Jef verifiëren. Zij kent immers zijn maandelijks
inkomen, krediethistoriek… Zo kan de bank het dossier van
Jef voorbereiden, heel wat vragenlijsten voor Jef overbodig
maken en een kortere looptijd hanteren bij de beoordeling
van de kredietaanvraag. Daardoor komt er meer tijd vrij voor
adviesverlening op maat van de klant.
Gegevensverwerking:
¾
¾
kan bijdragen tot een snellere afhandeling van een krediet- of een
beleggingsdossier en dus tot een betere dienst- en adviesverlening;
¾
¾
kan foutieve informatie voorkomen.
Wat kan de verwerking van persoonsgegevens
door de bank betekenen voor de klant?