21
2.2.
Bescherming tegen fraude
• Gegevensverwerking kan de bank helpen om mogelijk frauduleuze
verrichtingen te detecteren en de klant daarvoor te waarschuwen.
ο
ο
Rita haalt in de voormiddagmet haar kredietkaart geld af in Brussel.
In de namiddag wordt met de gegevens van dezelfde kredietkaart
een online betaling uitgevoerd vanuit Hawaï. Aangezien deze
afstand moeilijk te overbruggen valt in zo’n korte tijdspanne, kan
de bank Rita opbellen om de betaling te verifiëren alvorens deze
toe te staan. Indien nodig, wordt de kaart geblokkeerd en een
nieuwe aangevraagd.
Gegevensverwerking:
¾
¾
kan frauduleuze verrichtingen voorkomen voor zowel de bank als de
klant.
2.3.
Financieel budgetbeheer
• De bank kan op basis van real time informatie haar klant informeren
over bijvoorbeeld grote schommelingen binnen een effectenportefeuille,
stortingen/betalingen op een rekening, een negatief saldo…
ο
ο
Jef wil een grote aankoop uitvoeren met zijn debetkaart, maar
weet dat zijn saldo momenteel ontoereikend is. Dankzij een pop-
up bericht in real time in demobile banking app op zijn smartphone
leert Jef echter dat zijn loon net is gestort. Hij kan nu met een
gerust gemoed naar de winkel aangezien er voldoende geld op zijn
rekening staat.
Gegevensverwerking:
¾
¾
kan de klant een beter zicht bieden op zijn financiële situatie en hem
financiële keuzes op basis van betere informatie laten maken.