23
2.4.
Aanbiedingen op maat van de klant
• De bank kan op basis van het gestegen inkomen of de evolutie van de
financiële situatie van haar klant financiële producten aanbieden die
beter aansluiten bij zijn behoeften
.
ο
ο
Jef heeft 100.000 EUR geërfd en plaatst dit geld op zijn
spaarrekening. Zijn bank merkt de gewijzigde financiële positie
van Jef op en stelt een afspraak voor. Daarbij kan gekeken worden
welke mogelijkheden er liggen voor Jef. Wenst hij bijvoorbeeld
100.000 EUR ‘cash buffer’ aan te houden of wil hij liever een stukje
beleggen in een gespreide portefeuille van aandelen en obligaties?
Indien hij dat wil, kan Jef zijn beleggersprofiel laten vergelijken
met gelijkaardige profielen om zo enkele opties te laten uitwerken
door de bank. Zo kan Jef met meer kennis van zaken beslissen wat
hij met zijn spaargeld wil doen.
Gegevensverwerking:
¾
¾
kan ervoor zorgen dat de klant een betere dienstverlening krijgt op
maat van zijn financiële situatie;
¾
¾
stelt de bank in staat om beter rekening te houden met de financiële
situatie en behoeften van de klant.
• De bank kan de persoonsgegevens van klanten delen met haar
dochterondernemingen. Deze ondernemingen kunnen vervolgens
commercieel aantrekkelijke aanbiedingen doen
.
ο
ο
Ritagaatbijhaarbankeenkredietaanvooreennieuwewagen.Omdat
de bank binnen haar groepsstructuur ook een dochteronderneming
heeft die gespecialiseerd is in autoverzekeringen, kan deze
dochteronderneming Rita contacteren en haar een autoverzekering
aanbieden met een korting.
Gegevensverwerking:
¾
¾
kan de bank helpen om de klant in contact te brengen met gunstige
aanbiedingen van verbonden ondernemingen;
¾
¾
Stelt de bank in staat om op een efficiëntere manier producten af te
stemmen op basis van het profiel van de klant.