Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 30 Next Page
Page Background

20

WAT KAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS DOOR DE BANK BETEKENEN VOOR DE KLANT?

Klanten stellen zich vandaag nog heel wat vragen over het gebruik en

de verwerking van persoonsgegevens door banken. Banken verwerken

persoonsgegevens echter niet zomaar of uitsluitend voor hun eigen belang.

De verwerking van persoonsgegevens biedt ook voordelen voor de klant. Ze kan

bijdragen tot een betere dienstverlening, helpen om klanten te beschermen

tegen fraude, klanten helpen om hun financiële situatie beter te begrijpen

en te plannen, maar ook uitzicht bieden op een meer gepersonaliseerd

dienstenaanbod voor klanten. Dergelijke verwerking van persoonsgegevens

vindt vanzelfsprekend plaats conform de wettelijke regels en met toestemming

van de klant in de gevallen waarin de wet dat zou vereisen.

2.1.

Efficiëntere dienstverlening

• De verwerking van persoonsgegevens door de bank kan tijdwinst voor de

klant meebrengen: als de bank het (risico)profiel van de klant al kent, kan

ze adviseren welk krediet of welke belegging voor hem/haar het meest is

aangewezen.

ο

ο

Jef is al jarenlang klant bij zijn bank. Hij wil nu een renovatiekrediet

aangaan. Dankzij gegevensverwerking kan de bank automatisch

de identiteit van Jef verifiëren. Zij kent immers zijn maandelijks

inkomen, krediethistoriek… Zo kan de bank het dossier van

Jef voorbereiden, heel wat vragenlijsten voor Jef overbodig

maken en een kortere looptijd hanteren bij de beoordeling

van de kredietaanvraag. Daardoor komt er meer tijd vrij voor

adviesverlening op maat van de klant.

Gegevensverwerking:

¾

¾

kan bijdragen tot een snellere afhandeling van een krediet- of een

beleggingsdossier en dus tot een betere dienst- en adviesverlening;

¾

¾

kan foutieve informatie voorkomen.

Wat kan de verwerking van persoonsgegevens

door de bank betekenen voor de klant?