Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 30 Next Page
Page Background

18

WAT VERWACHT DE CONSUMENT IN HET DIGITALE TIJDPERK?

1.7.

Wat leert het onderzoek?

Uit het onderzoek leren we dat de meeste

Belgische consumenten (veel) belang

hechten aan hun privacy

. Dit blijkt o.m. uit het feit dat de Belg zijn financiële

informatie als heel gevoelig beschouwt en vreest voor gegevensmisbruik

wanneer hem gevraagd wordt deze informatie te delen.

Hoewel de Belgische burger sterk gehecht is aan privacy, zijn de

meningen

erg verdeeld

op vlak van

verwerking van persoonsgegevens

. Wanneer de

respondenten enkele concrete voorbeelden krijgen van wat verwerking van

persoonsgegevens voor hen kan betekenen, stellen ze zich hier meer voor open.

Men kan in dit geval stellen dat de voordelen, in het kader van dienstverlening

op maat d.m.v. gegevensverwerking, opwegen tegen de gepercipieerde risico’s.

Bovendien geniet de

Belgische banksector

een

sterk vertrouwen van de

Belgische consument

wat de verwerking van persoonsgegevens betreft, zeker

in vergelijking tot dataverwerkers zoals Google en Facebook. De bank kan

haar klanten dus ook in het tijdperk van digitaal bankieren nog steeds een

toegevoegde waarde bieden op het vlak van de vertrouwelijke verwerking van

persoonsgegevens in het kader van financiële-dienstenverlening.

De uitdaging voor de banksector zal erin bestaan om op een transparante

manier en op maat van de klant te bepalen hoe persoonsgegevens kunnen

verwerkt worden om de dienstverlening continu te verbeteren en tegelijk een

hoog niveau van veiligheid te waarborgen

.