Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  21 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 30 Next Page
Page Background

21

2.2.

Bescherming tegen fraude

• Gegevensverwerking kan de bank helpen om mogelijk frauduleuze

verrichtingen te detecteren en de klant daarvoor te waarschuwen.

ο

ο

Rita haalt in de voormiddagmet haar kredietkaart geld af in Brussel.

In de namiddag wordt met de gegevens van dezelfde kredietkaart

een online betaling uitgevoerd vanuit Hawaï. Aangezien deze

afstand moeilijk te overbruggen valt in zo’n korte tijdspanne, kan

de bank Rita opbellen om de betaling te verifiëren alvorens deze

toe te staan. Indien nodig, wordt de kaart geblokkeerd en een

nieuwe aangevraagd.

Gegevensverwerking:

¾

¾

kan frauduleuze verrichtingen voorkomen voor zowel de bank als de

klant.

2.3.

Financieel budgetbeheer

• De bank kan op basis van real time informatie haar klant informeren

over bijvoorbeeld grote schommelingen binnen een effectenportefeuille,

stortingen/betalingen op een rekening, een negatief saldo…

ο

ο

Jef wil een grote aankoop uitvoeren met zijn debetkaart, maar

weet dat zijn saldo momenteel ontoereikend is. Dankzij een pop-

up bericht in real time in demobile banking app op zijn smartphone

leert Jef echter dat zijn loon net is gestort. Hij kan nu met een

gerust gemoed naar de winkel aangezien er voldoende geld op zijn

rekening staat.

Gegevensverwerking:

¾

¾

kan de klant een beter zicht bieden op zijn financiële situatie en hem

financiële keuzes op basis van betere informatie laten maken.