Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  28 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 30 Next Page
Page Background

28

Analyseert mijn bank mijn persoonsgegevens (“data analytics”) in het kader

van haar dienstverlening aan de klant?

Om u beter van dienst te kunnen zijn, kan uw bank bepaalde persoonsgegevens

waarover zij beschikt (bv. de neerslag van gesprekken in het kantoor of andere

contacten, informatie m.b.t. kredietdossiers of betalingsverkeer) samenbrengen

om die te analyseren. Maar ook daarvoor moet uw bank te allen tijde voldoen

aan de hierboven vermelde wettelijke verplichtingen.

Zo kan uw bank bijvoorbeeld:

• algemene of specifieke cliëntenprofielen opstellen om beter uw behoeften,

gedrag en/of financiële situatie in te schatten, bvb.

ο

ο

bepalen van uw beleggersprofiel;

ο

ο

nagaan of u verkiest om naar een bankkantoor te gaan en/of digitaal

te bankieren.

• nagaan of een product of dienst nog steeds optimaal is voor uw persoonlijke

situatie, en u eventueel een product of dienst voor te stellen dat beter bij u past.

Gebruikt mijn bank informatie die ik openbaar ter beschikking stel via sociale

media?

De massale stromen van persoonsgegevens op sociale media en sociale websites

bevatten veel informatie over uzelf. Die informatie kan ondernemingen, ook

banken, helpen om hun klanten beter te begrijpen en hun dienstverlening

daarop af te stemmen.

Ook dit soort verwerking valt onder dewet op de bescherming van de persoonlijke

levenssfeer, zodat uw bank ook dergelijke persoonsgegevens niet zomaar kan

inzamelen of gebruiken. Ook daarvoor zal ze moeten kunnen aantonen dat dit

gebeurt met uw toestemming, nodig is om een wettelijke plicht na te komen,

een overeenkomst uit te voeren of een gerechtvaardigd belang van de bank kan

aantonen waarbij uw recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer niet

zwaarder doorweegt.

Net zoals in het verleden, zullen banken hun klanten in de toekomst trouwens

blijven wijzen op de behoefte aan waakzaamheid en voorzichtigheid omtrent

persoonsgegevens die hun klanten via dergelijke openbare gegevensbronnen

ter beschikking stellen.

WAT MAG U VAN UW BANK VERWACHTEN OP HET VLAK VAN DE BESCHERMING VAN