18
WAT VERWACHT DE CONSUMENT IN HET DIGITALE TIJDPERK?
1.7.
Wat leert het onderzoek?
Uit het onderzoek leren we dat de meeste
Belgische consumenten (veel) belang
hechten aan hun privacy
. Dit blijkt o.m. uit het feit dat de Belg zijn financiële
informatie als heel gevoelig beschouwt en vreest voor gegevensmisbruik
wanneer hem gevraagd wordt deze informatie te delen.
Hoewel de Belgische burger sterk gehecht is aan privacy, zijn de
meningen
erg verdeeld
op vlak van
verwerking van persoonsgegevens
. Wanneer de
respondenten enkele concrete voorbeelden krijgen van wat verwerking van
persoonsgegevens voor hen kan betekenen, stellen ze zich hier meer voor open.
Men kan in dit geval stellen dat de voordelen, in het kader van dienstverlening
op maat d.m.v. gegevensverwerking, opwegen tegen de gepercipieerde risico’s.
Bovendien geniet de
Belgische banksector
een
sterk vertrouwen van de
Belgische consument
wat de verwerking van persoonsgegevens betreft, zeker
in vergelijking tot dataverwerkers zoals Google en Facebook. De bank kan
haar klanten dus ook in het tijdperk van digitaal bankieren nog steeds een
toegevoegde waarde bieden op het vlak van de vertrouwelijke verwerking van
persoonsgegevens in het kader van financiële-dienstenverlening.
De uitdaging voor de banksector zal erin bestaan om op een transparante
manier en op maat van de klant te bepalen hoe persoonsgegevens kunnen
verwerkt worden om de dienstverlening continu te verbeteren en tegelijk een
hoog niveau van veiligheid te waarborgen
.