15
Grafiek 7: Hoe gevoelig vindt u onderstaande informatie?
15
14
18
19
14
12
5
5
4
9
6
5
5
3
4
5
3
4
2
1
45
45
43
42
41
32
27
23
20
23
20
17
16
15
14
11
7
6
7
3
30
31
28
28
33
34
40
43
42
32
37
38
36
35
31
31
28
22
17
14
10
10
11
11
12
22
28
29
33
36
37
39
44
47
51
53
62
69
75
82
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Mijn hobby's / interesses
Waar ik klant ben voor energie
Mijn diploma('s)
Mijn beroep
Waar ik klant ben voor telecom (Proximus, Voo, Telenet, …)
Mijn gezinssituatie (vb. Allenstaand/ getrouwd/ gescheiden, …)
Mijn e-mailadres
Mijn aankoopgedrag (welke zaken ik waar heb aangekocht)
De zaken die ik opzoek op internet
Mijn telefoonnummer vaste lijn
Bij welke bank(en) ik klant ben
Mijn vakantiegegevens (foto's, bestemming)
Mijn adres
Mijn GSM-nummer
Mijn locatie / waar ik me bevind (vb. Op basis van mijn GSM)
Mijn eigendommen (het onroerend goed dat ik bezit)
Mijn inkomen
Mijn beleggingen (aandelen, obligaties)
Het nummer van mijn bankrekening
Het saldo van mijn bankrekening
Helemaal niet gevoelig
Eerder niet gevoelig
Eerder gevoelig
Heel gevoelig
1.6.
De Belg heeft er vertrouwen in dat zijn bank discreet omgaat met zijn
persoonsgegevens
Uit het onderzoek blijkt dat 81% van de Belgen de bank(en) waarbij hij klant
is, vertrouwt op het gebied van de verwerking van zijn persoonsgegevens. De
banksector staat daarmee aan de top van het maatschappelijke vertrouwen.
De sector scoort even goed als de politie, het ziekenfonds (mutualiteit) of de
ziekenhuizen. Banken genieten bij klanten dus een
zeer sterke reputatie wat
betreft de beveiliging en vertrouwelijke verwerking van de persoonsgegevens
van klanten
.
Hoewel de gemiddelde Belg internetbedrijven zoals Google en sociale media
zoals Facebook zeer intensief gebruikt, blijkt uit de studie dat deze spelers heel
wat minder vertrouwen genieten bij de Belgische klanten. Amper 16% van de
Belgische bevolking zegt vertrouwen te hebben in internetbedrijven en niet
meer dan 9% heeft vertrouwen in Facebook.