4
INLEIDING EN ACHTERGROND
Inleiding en achtergrond
De digitale revolutie heeft de financiële sector grondig dooreengeschud. De
opkomst van heel wat online en mobiele vormen van dienstverleningen in
het dagelijkse - en dus ook financiële - leven van de burger biedt verschillende
mogelijkheden. Die revolutie brengt tegelijkertijd bezorgdheid met zich op het
vlak van privacy en veiligheid, niet het minst wat betreft de verwerking van
persoonsgegevens door uw bank.
Wat zijn de wensen van de klant in het digitale tijdperk? Hoe kan de bank daaraan
tegemoet komen? Welke kansen zal de verwerking van persoonsgegevens door
uw bank in de toekomst bieden?
Om een antwoord te vinden op deze vragen voerde Febelfin in 2015, i.s.m. het
onderzoeksbureau Profacts, een online onderzoek uit naar de verwachtingen van
de consument op het vlak van privacy en gegevensverwerking door de bank. 2.072
Belgen namen deel aan een representatieve steekproef
1
.
In
hoofdstuk 1
van deze brochure wordt een overzicht geboden van de
resultaten
van dit onderzoek.
Volgende vaststellingen komen hierbij naar voren:
• De meeste Belgische consumenten hechten belang of veel belang aan privacy.
Meer dan de helft van de ondervraagden handelt hier ook naar.
• De Belgische consument neemt een genuanceerde houding aan betreffende
de verwerking van zijn persoonsgegevens:
ο
ο
Hij staat open voor de verwerking van zijn persoonsgegevens als dit
gebeurt binnen het kader van een gepersonaliseerd productenaanbod
of aangepaste tarieven;
ο
ο
Transparantie en toestemming om gegevens te verwerken gaan hierbij
wel steeds hand in hand.
• De Belgische consument heeft vertrouwen in zijn bank wat de discrete
verwerking van persoonsgegevens betreft.
Technologische innovatie is de drijvende kracht achter een digitale omwenteling
in financiële dienstverlening. Banken en klanten voeren transacties online uit. Ze
communiceren in
real time
via socialemedia. Klantenvoerenbetalingenuitmet hun
smartphone, zonder gebonden te zijn aan tijdof plaats enproducerenopdiemanier
met een nooit geziene intensiteit persoonsgegevens. Sommige banken kunnen een
kredietaanvraag grotendeels digitaal afhandelen. Technologiespelers en sociale-
mediaplatformen hebben toegang tot grote hoeveelheden klantengegevens, die
1
De grafieken in dit document zijn, tenzij anders vermeld, allen afkomstig uit de resultaten van dit
onderzoek.