Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 30 Next Page
Page Background

8

WAT VERWACHT DE CONSUMENT IN HET DIGITALE TIJDPERK?

Wat verwacht de consument

in het digitale tijdperk?

De jongste jaren werden gekenmerkt door een ware digitale revolutie. De

hoogtechnologische wereld waarin we vandaag leven, verschilt dan ook sterk

van de wereld van pakweg 10 jaar geleden.

De doorgedreven digitalisering geldt ook voor de financiële sector. De Belgische

bankklant gebruikt bijvoorbeeld steeds vaker zijn smartphone en/of tablet om

te bankieren. De banken blijven van hun kant innoveren om tegemoet te komen

aan de behoeften van hun klanten in dit digitale tijdperk. Enkele voorbeelden: de

bankapplicaties voor smartwatches, de mogelijkheid ommet een vingerafdruk in

te loggen op een banking app, enz.

De sterke digitalisering heeft ook gezorgd voor een sterke stijging van de

gegevensproductie. Voor de financiële sector bestaat de uitdaging erin om die

stroom van persoonsgegevens aan te wenden in het voordeel van zowel de klant

ls de bank.

1.1.

Online bankieren is sterk ingeburgerd in België

Voor een goed begrip van de consumentenverwachtingen omtrent de verwerking

van persoonsgegevens door de bank, is het belangrijk eerst na te gaan wat het

profiel is van de gemiddelde Belgische bankklant.

Een recente studie van The Boston Consulting Group leert ons dat 47% van de

klanten in België tot de ‘hybride klanten’ mag worden gerekend. Dit betekent dat

zij gebruik maken van de digitale toepassingen die hun bank aanbiedt, maar ook

nog regelmatig een kantoor binnenstappen. Dit toont aan dat de traditionele

dienstverlening en het advies op maat nog steeds een meerwaarde bieden voor

een groot aantal klanten, ondanks de felle opmars van de online dienstverlening

en het internetbankieren. De sector zal daarom blijven inzetten op al zijn kanalen

om tegemoet te komen aan de behoeften van de bankklanten.

2

"Bionic Bank Survey”, Boston Consulting Group, November 2015.