12
1.3.
De Belg hecht veel belang aan transparantie en keuzevrijheid
Net zoals de Belg veel belang hecht aan privacy, draagt hij ook
keuzevrijheid
hoog in het vaandel
draagt wanneer het gaat over de verwerking van zijn
persoonsgegevens.
Zo blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat de meerderheid van de
Belgische bevolking van mening is dat een bedrijf áltijd toestemming moet
vragen voor de verwerking van persoonsgegevens
. Slechts 6% denkt het
tegenovergestelde. De Belgische bevolking verwacht dat blijkbaar ook van
overheidsdiensten.
Volgens de wetgeving mogen persoonsgegevens echter ook zonder toestemming
van de klant verwerkt worden. Zo is een bank wettelijk verplicht om bepaalde
persoonsgegevens mee te delen aan de overheid in het kader van de bestrijding
van witwaspraktijken en financiering van terrorisme.
Het belang dat men hecht aan het verlenen van toestemming hangt samen met
het gevoel van veiligheid en de controle over de mate waarin persoonsgegevens
worden gedeeld met anderen.
Amper de helft van de Belgische bevolking
heeft namelijk het gevoel dat ze het delen van informatie zelf onder controle
heeft. 8 op de 10 Belgen heeft bovendien schrik voor gegevensmisbruik. Ze
vertrouwen in grote mate op de overheid om hen daartegen te beschermen
.
Grafiek 5: In welke mate gaat u akkoord met volgende stellingen?
10
9
3
2
3
1
36
23
15
19
14
5
40
45
57
48
39
31
14
24
25
31
45
62
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Ikhebhetgevoeldat ik zelf kanbeslissen inwelkemate
ikpersoonlijkegegevensdeelmetanderen
Ik vertrouwopdeoverheidommij tebeschermen
tegen inbreukenopmijnprivacy
Persoonsgegevens stellenbedrijven in staatomdiensten,
communicatieenpromoties tepersonaliseren
Ikheb schrikvoormisbruikvanmijnpersoonlijkegegevens
Ikvinddatoverheidsdiensten altijd toestemming moeten
vragen vooraleer zegegevens (vb.Contactsgegevens,
gezinssituatie, beroep,…) vanmij verwerken (vb.Berekeningen, …)
Ikvinddatbedrijven altijd toestemming moetenvragen
vooraleer zemijngegevens (vb.Contactgegevens, aankopen, …)
verwerken (vb. Statistische analyses, ...)
Helemaal niet akkoord Eerdernietakkoord eerderakkoord Helemaalakkoord
WAT VERWACHT DE CONSUMENT IN HET DIGITALE TIJDPERK?