5
zij met nooit geziene snelheid en diepgang kunnen verwerken en analyseren, en
vertonen steeds meer belangstelling voor financiële gegevens (“Big data”).
Mensen stellen zich vandaag terecht heel wat vragen over het gebruik en
de verwerking van persoonsgegevens door banken. Banken verwerken
persoonsgegevens echter niet zomaar of uitsluitend voor hun eigen belang. De
verwerking van persoonsgegevens biedt ook voordelen voor de klant. We lichten
enkele van deze voordelen toe in
hoofdstuk 2
. Deze verwerking kan o.a. bijdragen
tot een betere dienstverlening, helpen om klanten te beschermen tegen fraude,
klanten helpen om hun financiële situatie beter te begrijpen en te plannen, maar
ook een uitzicht bieden op een meer gepersonaliseerd dienstenaanbod voor de
klant.
Nieuwe technologische ontwikkelingen waarop de digitalisering van financiële
diensten steunt, bieden nieuwe mogelijkheden. Nieuwe mogelijkheden die
de sector en de klant niet mogen laten voorbijgaan. Ook in het belang van de
maatschappij. Want net zoals de High Level Expertengroep, die de minister van
Financiën in het leven heeft geroepen om te beraadslagen over de toekomst
van de Belgische financiële sector (zie kader), is de banksector inderdaad ervan
overtuigd dat deze nieuwe mogelijkheden de maatschappij in haar geheel ten
goede zullen komen.
De High Level Expertengroep, die de minister van Financiën heeft aangesteld
om zich te beraadslagen over de toekomst van de Belgische financiële sector,
heeft gewezen op de kansen die een verstandige gegevensverwerking
en -analyse (“big data”) kunnen bieden voor banken, hun klanten en de
samenleving. In haar achtste aanbeveling “Digitalisering van de financiële
diensten en bevordering van de groei van FinTech” zegt de expertengroep
het volgende:
“(….) De financiële sector zou meer gebruik kunnen maken van digitale
input zoals Big Data om een beter inzicht te verkrijgen in de behoeften van
de klanten en nieuwe vormen van dienstenverlening en zakenprojecten te
ontwikkelen (...)
Persoonlijke levenssfeer en Big Data
Waar nodig zouden de nationale wetten inzake de bescherming van gegevens
en de persoonlijke levenssfeer moeten worden aangepast met het oog op Big
Data input die de klant en de samenleving in haar geheel ten goede komt,
zoals de klantenbehoeften, een betere risicoanalyse en de opsporing van
frauduleuze praktijken. Proactieve Europese regelgeving zonder ‘goldplating’
is wenselijk.”