13
1.4.
De Belg staat open voor gegevensverwerking ten dienste van de klant
83% van de respondenten in de enquête verklaart ervan op de hoogte te zijn dat
bedrijven via de verwerking van persoonsgegevens de dienstverlening beter op
de persoonlijke voorkeur van de klant proberen af te stemmen. Amper 19% vindt
dit een goede zaak. 54% staat hier neutraal tegenover. Wanneer men enkele
voorbeelden aanhaalt en dezelfde vraag nadien nogmaals stelt, ligt het aantal
positieve reacties echter veel hoger (27 % i.p.v. 19%).
Ongeveer 2/3 van de respondenten toont interesse voor een aangepast
productenaanbod. Een zelfde aantal vindt ook prijsacties op basis van het
persoonlijke profiel eerder interessant tot zeer interessant
.
Voor reclame en promotie lopen de meningen enigszins meer uiteen. Toch
toont ook hier ongeveer de helft van de ondervraagden interesse voor
gepersonaliseerde reclame.
Het antwoord “vind ik helemaal niet interessant” hoeft bovendien niet per
se te betekenen dat de Belg negatief daar tegenover staat. Uit voorafgaande
gesprekken (focusgroepen) en antwoorden op open vragen in de enquête bleek
immers dat sommige klanten vreesden dat ze enkel nog promoties zouden
ontvangen die in de lijn liggen van hun profiel en op die manier andere promoties
zouden mislopen.
We zien ook grote verschillen al naargelang de leeftijd of de taal van de doelgroep.
Franstaligen staan meer open voor gegevensverwerking ten dienste van de klant
dan Nederlandstaligen. Vijftigplussers stellen zich dan weer negatiever op dan de
overige leeftijdscategorieën. Er lijkt niet echt een uniform verwachtingspatroon
te bestaan bij de Belgische klant omtrent de verwerking van persoonsgegevens.
Er is een grote diversiteit in de voorkeuren van de Belgische klanten en de
uiteindelijke verwachtingen die zij daaraan koppelen t.a.v. hun bank. Er bestaat
geen ‘one size fits all’ benadering die aan alle verwachtingen kan voldoen.
Banken zullen daarmee rekening moeten blijven houden en het gebruik van
persoonsgegevens meer dan ooit moeten blijven afstemmen op de doelgroepen
waarop zij zich richten.