Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  13 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 30 Next Page
Page Background

13

1.4.

De Belg staat open voor gegevensverwerking ten dienste van de klant

83% van de respondenten in de enquête verklaart ervan op de hoogte te zijn dat

bedrijven via de verwerking van persoonsgegevens de dienstverlening beter op

de persoonlijke voorkeur van de klant proberen af te stemmen. Amper 19% vindt

dit een goede zaak. 54% staat hier neutraal tegenover. Wanneer men enkele

voorbeelden aanhaalt en dezelfde vraag nadien nogmaals stelt, ligt het aantal

positieve reacties echter veel hoger (27 % i.p.v. 19%).

Ongeveer 2/3 van de respondenten toont interesse voor een aangepast

productenaanbod. Een zelfde aantal vindt ook prijsacties op basis van het

persoonlijke profiel eerder interessant tot zeer interessant

.

Voor reclame en promotie lopen de meningen enigszins meer uiteen. Toch

toont ook hier ongeveer de helft van de ondervraagden interesse voor

gepersonaliseerde reclame.

Het antwoord “vind ik helemaal niet interessant” hoeft bovendien niet per

se te betekenen dat de Belg negatief daar tegenover staat. Uit voorafgaande

gesprekken (focusgroepen) en antwoorden op open vragen in de enquête bleek

immers dat sommige klanten vreesden dat ze enkel nog promoties zouden

ontvangen die in de lijn liggen van hun profiel en op die manier andere promoties

zouden mislopen.

We zien ook grote verschillen al naargelang de leeftijd of de taal van de doelgroep.

Franstaligen staan meer open voor gegevensverwerking ten dienste van de klant

dan Nederlandstaligen. Vijftigplussers stellen zich dan weer negatiever op dan de

overige leeftijdscategorieën. Er lijkt niet echt een uniform verwachtingspatroon

te bestaan bij de Belgische klant omtrent de verwerking van persoonsgegevens.

Er is een grote diversiteit in de voorkeuren van de Belgische klanten en de

uiteindelijke verwachtingen die zij daaraan koppelen t.a.v. hun bank. Er bestaat

geen ‘one size fits all’ benadering die aan alle verwachtingen kan voldoen.

Banken zullen daarmee rekening moeten blijven houden en het gebruik van

persoonsgegevens meer dan ooit moeten blijven afstemmen op de doelgroepen

waarop zij zich richten.