14
Grafiek 6: Hoe interessant vindt u elk van onderstaande mogelijkheden op
basis van de verwerking van uw persoonlijke gegevens?
WAT VERWACHT DE CONSUMENT IN HET DIGITALE TIJDPERK?
25
15
16
29
24
20
38
51
53
8
10
11
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Reclame of promoties aangepast aan uw profiel
(vb. Een folder met enkel producten die u
waarschijnlijk interesseren)
Productaanbod of dienstverlening aangepast
aan uw profiel
Een prijs tarief aangepast aan uw profiel
Vind ik helemaal niet interessant
Vind ik eerder niet interessant
Vind ik eerder interessant
Vind ik zeer interessant
De deelnemers aan de enquête konden ook vermelden of ze geïnteresseerd
waren in specifieke voordelen waarvoor het gebruik van persoonsgegevens
vereist was. Ze konden hierbij telkens aanstippen dat ze geen van de voordelen
wensten (en dus geen toestemming gaven voor het gebruik van de gegevens).
Elke respondent kreeg een 10-tal keuzes voorgelegd. In 80% van de gevallen
werd gekozen voor het voordeel.
Mensen blijken dus pragmatisch te handelen wanneer hun gevraagd wordt
om toestemming te verlenen voor het gebruik van hun persoonsgegevens.
Een persoon die expliciet aangeeft gegevensverwerking als een slechte
zaak te beschouwen, kan, afhankelijk van het voordeel, toch bewust
gegevensverwerking door zijn bank toelaten
.
1.5.
Financiële informatie is gevoelige informatie voor de Belgische
consument
Alles wat financiële informatie betreft - bijvoorbeeld het saldo van de
zichtrekening, het rekeningnummer, het inkomen, … - wordt door de meeste
Belgen beschouwd als
gevoelig tot heel gevoelig
.
Het saldo van de bankrekening blijkt hét onderwerp te zijn waarover Belgen
niet gemakkelijk informatie delen
. Amper 4% van de respondenten beschouwt
die informatie als (eerder) niet gevoelig. We stellen ook vast dat locatiegegevens,
bvb. via de GSM of smartphone, door de meesten als gevoelige informatie
worden beschouwd.
Informatie zoals beroep of hobby’s wordt als minder gevoelig beschouwd.